Posts

Showing posts from 2009

gud bye 2009

Image
original by cikjijah its 31 dec n today will be da last day of 2009 n im sad tonite.. didnt know where to start clueless full of emotions one minutes i laugh and one minute i juz wanna cry out loud ive been tough all dis years i guess so i didnt get any help thru all dis years but im happy for most of the passes years tho tears have been my friend too n im lucky to be alive as for today but i still put some hope for the future dat i wud live freely n enjoy my life to the fullest with whom i love

this man.. i wanna thank to him so much because he brings color to my life again tho i got my life colored before... but with him in my life, i got rainbow dat always shine upon my day
'i love you' as this lovely word wud describe how much i intend to love you n live my life in the future with you u r a sweet guy a protective person yet humble in every things dat u do i adore u from the first day u say hello to me..

with this love i promise to u dat whatever happen im here for u n i hope u'll be there for me too

kerinduan...

Image
original by cikjijah aku rindu... yes..sama kamu galsss... 17hb k... nga saber udah ni...

menanti 20hb...

original by cikjijah
salam bloggers.. aku dok tgh tggu 20hb ni... berapa ari je lagi... xsabaq nak cuti.. xsabaq nk jumpa kekasih hati.. xsabaq nk g penang 17 dis nanti.. harap2 suma dapat berjalan ngn lancar la.. tu ja...

balasan

Image
original by cikjijahtragedi 30 syawal ku ... syawal ku berakhir dengan satu pengalaman yg sakit.. walau pahit, tapi bermakna untuk diriku..
memang semalam aku mahu ke klinik untuk check my ear.. ntah kenapa dok dengar org ckp cm robot.. didnt really know my day wud end up like this..
memang xdisangka.. mak salu pesan...jgn bawa laju2.. kalo xbawa laju kang lmbt plak smpi.. dah la semalam ada kelas kafa lagi..
so nk blk cepat n solat sume... then gerak lagi.. on the way balik nk solat la kejadian itu berlaku.. aku yg salah.. aku yang langgar mamat tu... mmg patut dia marah.. tapi dia pun salah.. orang bawa moto lurus2.. p senget pasaipa.. aku langgar la.. dengan kelajuan agak 90km ke 100km.. dush......dua2 terpelanting... aku luka sket ja... tapi kaki yg terseliuh..begnkak la jugak. tp Alhamdulillah xda pa2 yg serius..
yg mengherankan aku smpi la ni... kenapa aku yg langgar dia tapi dia yg pecut dulu? hm..bleh je kalo nk claim ngn aku kn? hish..plek2...= s
takpe yang penting..atleast aku xyah bayar pape kan? mmg b…

peluang

original by cikjijah
peluang datang dan pergi... ada peluang datang hanya sekali.. dan ada juga yg dtg berkali2.. namun, terpulang kpd kita juga.. sama da mahu peluang itu dgunapakai atau tidak..
peluang mungkin dtg dlm bentuk pekerjaan... atau percintaan.. atau kehidupan yang lebih baik... ada peluang kerja yang baik..tapi jika kita terima kehidupan kita mungkin jadi tak baik.. ada peluang hidup yang baik..namun pekerjaannya pulak biasa2 saja.. ada percintaan yang bahagia namun terkandung dosa.. ada percintaan yang menyiksa namun akhirnya diijabkabul jua..
bermacam2 cerita yang kita dgr dan kita pernah ceritakan kpd org.. namun yang mana satukah kita? itu ini atau yang lain?
ada juga peluang yang tak nmpak.. yang perlu dikorek dgn sendirinya... ada peluang dtg bagaikan hidayah dari Illahi.. untuk mengubah diri ke arah yang lebih baik.. namun jika kita buta hati.. maka rugilah peluang yang sebegini...
oleh itu haruslah di fikir2kan selalu....... peluang yg baik.. peluang yang kurang baik.. atau peluang yang t…

lebaran ini....

original by cikjijah
terlebih dahulu...Al Fatihah buat yg tiada...

lebaran ini.. ku pohon restu Illahi.. agar sentiasa di berkati.. agar sentiasa dalam keredhaanNya selalu...
lebaran ini... kini menjelma kembali... tanda kejayaan bg org2 mukmin.. yg berjaya menempuh ramadhan yg penuh dugaan dan cabaran...
lebaran ini.. ku harap lebih beerti.. dengan adanya insan dikasihi.. moga kita berkekalan abadi...
lebaran ini... ku harapkan lebih beerti.. jika manusia itu lebih memahami... tanda kebesaran dan keagungan Illahi... semoga dia bisa kembali...
lebaran ini... ku harapkan lebih beerti.. ku pohon restu Illahi.. agar di hapuskan dosa2 yg telah lalu.. kerna Dia yg lebih Mengetahui.. di atas segala salah dan silapku di masa silamku..
lebaran ini.. bukan untuk kita tangisi.. pemergian org yg tlh pergi.. walaurasa rindu terbit di hati.. namun lebih baik jika di doai.. agar roh nya sentiasa dekat di sisi illahi...
lebaran ini... ingin ku pohon 10 jari.. buat insan2 yg mengenali.. di atas keterlanjuran kata, dia ats tersilap li…

keberangkalian...

original by cikjijah
hati.... kenapa kau sedih hari ini? knapa kau menangis skali lagi...? adakah kau terluka lagi?
maafkan aku hati.. kerana ku dikau sengsara... kerna aku kau menderita.. kerna aku xmampu menahannya sendiri...
hati.. aku rindu.. terlalu rindu akan si dia.. arwah abahku yg ku sygi.. abahku yg tiada pengganti.. abahku lah hero sejati.. yg takkan mati dari hatiku ini...
hati... biarkan saja kerinduan ini.. jgn kau halang ia.. jgn kau lukai ia.. aku rasa lega bila ku rndu padanya... aku rasa hidup bila ku merasa adanya dia.. wlaupun hanya dlm hati.. walupun hnya ilusi... hati... salahkah aku menangis kerana ini? salahkah aku merindui org yg telah pergi? ku bukan meratapi.. ku sekadar merinduinya... karna dia insan yg ku puja... karna dia insan yg yg istimewa... di mata kami sekeluarga..
hati... aku jadi lebih sayu bila melihat ibuku.. telah hilang senyuman itu dati bibirnya.. telah hilang sinar itu dari wajahnya... walau ia telah lama berlalu.. namun masih seakan semalam baru berlaku...
hati... aku hnya ingin…

meletop....

original by cikjijah
lama gila xmarah orang... peh..sekali dah meletop... sampai begegar aku thn marah sendiri... sora pun hampir2 nk ilang menjerit kat ank orang... aku tanya k...cmna aku leh tak marah,..kalau... depa suka2 minum kat dpn org... pastu minum bukan aik halal pun... minum smpai mabok.. siap yg antu tu p bw gal dia masuk toilet skali.. dia bg alasan pmpuan tudh mabok sgt tak bleh nk mndi sendiri... sian gila aku tgk mak td.. dia pun pucat pasai takut.. adik2 yg lain pun melenting sekali.. zaid siap p tampar pmpuan mabok tu.. yg c antu ni diam ja xkata pa... dah dia pun bukan waras tu... azam nk p tumbok ank antu tu.. mak tahan azam.. peh mmg cm drama melayu ar tdi.. bleh plak pmpuan tu (dh tlmpau mabok sgt) xnk balik.. aku rasa dia mmg xmampu berdiri pun..td elok ja bediri.. dah aku sound masuk lak hal mak bapak.. trus ngs xmampu berdiri.. dok ttp muka ngn towel aku sound...aku gtaw bpk aku masuk islam.. yg dpa ikut suka2 mabok2 kat umah ni.. pastu aku tnya ko takde maruah dirika? dia diam..aku tnya…

damn him

original by cikjijah
i really feel angry today... i woke up as usual dis morning... n suddenly the afternoon turn darker n darker for me... as i found out dat those people didnt go home yet... foolish frens of him.. n i loose my cooking appetite juz now..no cooking for today... dis has been the 2 nd nite... does those people really have pride or wat?
dah la minum..xpose...leh lak join mkn sahor... ya Allah ya tuhanku..adakah benar2 kiamatMu sudah dekat? jika benar berilah hidayahMu kepada mereka2 ini... sesungguhNya engkau Maha memberi hidayah...
kesian kat mak.. lelaki tu..org dah ckp byk kali dah...jgn dok bawa anasir2 xsenonoh tu balik.. memang jenis2 ank iblis..xdengar kata.... buat lagi... im so marah ase nk ngs...ase nk ngamok satu rumah...ase nk bunuh org pun ade.. knape xfhm2? kita ckp kat dia bukan tye dia xsedar.. tyme xmabok..waras lagi...buat lagi... xhormat langsung bulan ramadhan.. org buka pose dia pun nk buka... laok tak mau kalah... pdhl pose pun x... cmna nk dgmbrkan rasa ni ah? bercelaru?har…

depress

original by cikjijah
salam...
it have been months since i create a post.. feel weird tho.. i love blogging.. but i suddenly lost interest of it.. today..lol..i dunno wat happen to me.. been cryin' since last nit.. am i dat weak tho? i dun even sure.. i miss my arau fwens.. they're always there when i need them.. been depressed by work.. been depressed by him... n also been depressed by those...lol.. too many depression rite? gez i shud take some seriuos depression pills..
am i missing something in my life? wat did i do wrong to those people? i dunno..i gez i fit in... earlier this morning i was shock when my mom suddenly slam my lil sis bedroom door.. motive?she was juz tring to wake her up for subuh act2ly.. n plus..she's currently hot, my bro not yet back from last nite n she needed to use my bros car to send my lil bro to school dis morning.. even so..he still didnt come back after 7.00.. so my mom decide to use the kancil dat i ussually use to go to work.. oh well..it was lucky dat i got takli…

prolog

original by cikjijah
"sudah la tu, jgn ditangisi yg sudah tiada.tak da gunanya lagi...kita doakan saja agar rohnya di cucuri rahmat"sambil mengelap airmata yg jatuh di pipi adiknya, Janna , Wanna cuba menenangkan adiknya itu..
"dik, sudah la..."masih lagi air mata Janna mengalir.tapi kali ini lebih lebat lagi.."akak tak kan faham..Janna banyak bersalah pada arwah..Janna tak sempat mintak maaf kak..Janna menyesal" "menyesal sekarang tak da gunanya lagi dik.benda dah jadi..kita redha saja dengan ketentuan Illahi ye dik?mungkin ada hikmah di sebalik kehilangan ni" Wanna sedar, biarpun mereka dilahirkan sebagai anak yatim sejak dari kecil, namun kasih sayang pak cik mereka itu tak pernah setitik pun hilang kepada Wanna dan Janna.
Pakcik Yusof memang lelaki yang baik. Seorang ayah yang baik. Malah anaknya sendiri cemburu dengan kasih sayang yang Pakcik Yusof curahkan kepada mereka berdua.
Namun..takdir merubah segalanya..Pakcik Yusof kini sudah tiada lagi…

sudah

Image
original by cikjijah
yes..aku sudah mendapatkan gmbr laptup ku itu... tadaaaaa... dipersembah kan kepada anda... laptup ku yg dberi nama jay..hihi..  inilah dia laptup pusing2...touch skrin..pe lagi..ah..leh wat scan image cap jari... mmg..aku suke gile ah..wpun.second hand serenade..seyes...mmg cmni ar rupa dia..baru g doe.. aku xnyesal...xtaw la kalo satu hari nanti tetibe lak nyesal kan...nauzubillah la.. mintak dijauhkan... well..pe pendapat korg...?
ni antara spec dia la... lu baca sendiri...
HP tx2000 Tablet PC specs:AMD Turion 64 X2 Dual Core processor TL-66 2.3GHzUp to 4GB DDR2 RAM (review unit had 2GB)Nvidia GeForce Go 6150 graphicsHard drive options of 120GB, 160GB or 250GB12.1" WXGA touchscreen display with built in digitizer (1280x800 resolution)LightScribe Super Multi or Super Multi 8X DVD+/-R/RWWindows Vista Home, Business or Ultimate OSIntegrated 10/100/1000 Ethernet802.11a/b/g/n with BluetoothExpressCard Slot3 x USB ports2 x headphone out and one microphone-inVGA-15 pinTV-Ou…

mengimbau kembali...

original by cikjijah
teringat mase dolu2... peh..masuk je tilawah mesti dapat no nye... kalo x satu no tiga.. hihi.. best jer.. dah beso ni xde plak nk masok tilawah ke pe,... nk g tgk pun sekian..ape g nk ikut jadi peserta.. jahil sungguh la ku ini.. papepun..ade gak peluang pegi tilawah peringkat sekolah2 bintulu baru2 ni.. almaklom sekolah tmpt aku keje anta wakil jugak... walau pun sekolah cina ok.. taun lepas budak yg aku anta ni wakil jugak...dpt no 3... tapi kali ni..tak dpt pe..sedeh jugak ase.. wpun bukan aku yg betanding... well..nk wat cane..salah dia jugak tak hafal surah yg bekenaan..hihi.. xpe...taun dpn tak leh cube dah..memndgkan dia akn upsr.. kene masok acra lain la nmpknya... ingt nk anta peserta bhgian bercerita pasal kisah2 dlm alquran.. cm besh jer..ntah kalo aku masih di situ lagi kan..? who knows..

finally...

original by cikjijah

finally i got the time to create some writing on my blog again...
its been a while after my laptop broke that day...
but now im typing back baby...
well..actually its not quit good this few days..
my pay isnt out yet..
but my frens only take 2 month time when she started as a gstt before..
idk..maybe racisme is there..no comment..
i was very upset dat im afraid i cudnt but dis laptop..
but..fortunately my sis let me borrow her money n i will pay it back as soon as my pay out next month..
i was..wat?yay...uhuhh...na ah..
soooooooo fooly happy....
and plus...i got durian runtuh today....
so...im not gonna worry even if my pay aint out yet...
well...God have mercy on us...
juz pray to Him n He open way to us...
even at that time we actually didnt realize it...
well..talking bout laptop...
its hp model..i kinda like the design...
the monitor can make 360 degree turn..
awesome huh?its great...i love it so much...
well...
ive plan to but car too...
in 3 mnth time..but i aint decide wat car i …

biarlah mak....

original by cikjijah

biarlah mak...dorg dah besar..dah tahu salah btol...
mak dan abah dah ajar semua...
tinggal dorang je lagi nk wat ke x...
Tuhan tu adil mak...
Dia anugerahkan kesenangan pada yang bersyukor...
Dia bagi ujian bagi mereka yg xpernah nk menghargai senua tu...
takpe...lambat laun dorg akn faham jugak mengapa kita perlu bersyukor..
mengapa kita perlu bersujud mensyukuri segala nikmat ni...

biarlah mak...dorang ingt dorang selamanya hidup kut...
dorang ingat dorang dah besar sangat agaknya...
dorang pikir yg esok esok dorang xmati kut..
takpelah...satu hari Tuhan pasti beri petunjok kat dorang,..
inshaAllah...kita sama2 doa je mak...
doa tu senjata org2 mukmin...
itulah senjata yg terkuat...
senjata yg xnmpk tapi berbisa...
doa dari seorg ibu...tentu saja dimakbul Illahi...
inshaAllah mak...inshaAllah...

kebingungan melanda...

original by cikjijah


now..where shud i begin..
i dun why i did that...
after 1 year...
why i decide now?to do dat...
i dunno..
clueless..
not knowing wat wud happen tomorrow..
im afraid..
its killing me from inside..
does he need the opportunity to make frens wif me?
i dunno..dats only half of it..
the other half?
he had left malaysia yesterday..
i dunno how i felt..
dunno wat i felt..
sad?lose?weird?asking?
all perhaps..
good bye to u..
i hope ull be alrite all the da way..
as for me?
dis weeks have been the most challenging to me..
wanna know y?
im tense..sure..till ive decide something stupid..
uhuhh..idk wat i thought..
too much to think u know..
n i wanna make it short..
dats y i wanna run from all dat..
hoping dat it wud somehow solve by itself..
but how wud dat help?
my action wud only makes things even worst...
i know..dats y im back up from the stupidity..
dats y i woke up from the dreams dat drag me into fantacy..
n now i realize...dat only part of life..
which i shud not be complaint off..
coz its my destiny…

'kalau'

original by cikjijah

kalau hari ini adalah esok..
pasti semuanya telah terlambat bagiku..
kalau hari ini adalah pengakhirannya..
musnahlah segala harapan..
kalau hari ini adalah semalam..
aku bisa mengatur langkah lagi..
kalau hari ini adalah permulaannya..
pasti aku bangun dengan satu senyuman...

andai dulu aku tidak seperti hari ini..
pasti aku akan lebih cemerlang dalam hidup..
andai dulu aku bisa mengerti tentang kenyataan hidup..
pasti aku lebih bersedias menghadapi hari ini...

tapi aku masih begini walau ku tahu kenyataannya seperti apa...
tapi aku masih memikirkan tentang semua ini walau aku tahu ia pasti tiada akhirnya..
tapi aku masih di sini..
menabur kata2..menabur janji2 setia..
sedangkan saat ini..aku boleh lakukan sesuatu yg lebih bermakna..
tapi apa?

aku coba memahami kehendak dan keinginan hatiku yang jahil..
yg tak perlu dituruti..
aku harus faham semua ini..
untuk aku elak dari mendekatkan diri kepadanya..
kepada sesuatu yang sia2...
agar aku bisa mencari langkah yang suci untuk aku mencari…

aku kini

original by cikjijah


kita takkan penah mengerti... mengapa Tuhan seringkali memberi kita peluang,, peluang utk kita mencari jalan yg lurus,, jalan yg tidak akan menghancurkan kita... namun,,itu terpulang pada diri kita... sama ada kita mahu mengambil peluang itu atau tidak.. aku?aku juga mendapat peluang ini.. dan aku mahu mengambilnya kerana aku mahu ke jalan itu.. jalan yg di redhaiNya.. kini aku berbeza.. ya ku dapat merasai perubahan itu.. berbeza dari diriku yg dulu,,, kerana peluang yg ku ada ini ku garapkan kedalam hati naluriku.. agar aku bisa menjadi insan yg baik.. bukan seperti yg dulu... di kesempatan ini... aku mohon kepada teman2ku.. kemaafan yg tulus dari hati ini... di atas salah dan silap ku... di suatu saat yg dulu... aku berjanji...mengubah diriku kepada yg paling baik.. kiranya ku diberikan kesempatan olehNya pada esok hari... apa pun jua keraguanmu kelak... pasti terjawab juga.. sehingga di kali yang lain.. illalliqa..ma'as salamah..

semakin dekat....

original by cikjijah


its 25feb n im sooooo soooooo soooooo nervous...
dunno y..but still..im nervous...
keep counting the days..till my last day at work..
n my upcoming event..
takut xcukup duit..
ntah..dok plan macam2..ase xpnh nervous cmni..
even b4 dis...
i miss my dad today a lot...
nk ngs..air mata xkuar...
ase sedeh..tp xdpt dluahkan...
xtaw nk ckp kat sape...
susah...
i think dis is the bestest way...
its like writing in a personal diary..
eventho ppl will read it somehow...
cant really wait till my last day..
friday wud be the inventory day..
my colleagues ask me to join them doing the inventory..
gues wat?its on 0600 in the morning..
normal day..i wud still be dreaming...
dunno yet..how dis friday wud be..
hm..well...i gez im going..not to let them down..coz..its gonna be my last day soon..
they were so nice to me..
eventho i knew them for a while..
gez after dis ...they wont forget me if we bump into each otr elsewhere..
hm..dis few days..didnt spend much tyme wif me love.
he was sooooooo busy.n im ti…

menghitung hari...

original by cikjijah


di saat waktu terhenti...
aku berdiri di situ...
mengenang satu saat yg sudah pun berlalu...

aku keliru..seketika..sebentar saja...
dimana asal punca segalanya...
kemana arah tuju ku..

aku keliru...
menginginkan sesuatu yg xmgkin berlaku...
berharap abah kembali...
menyinari hidup kami lagi...

tiada pengganti...
tak mungkin di ganti...
telah lama ia berlalu..
namun seakan semalam ia berlaku...

beban yg beliau pikul..
di bahu ku kini...
mencari rezeki...
menyara keluarga....
memimpin dan mengepalai...

aku bingung,,,kerana mereka tak mungkin mdgr kataku...
xmungkin menghormati aku spt mereka menghormati beliau...
tapi aku coba,..menjadi 'abah' yg memamahami mereka..
dalam setiap perkara...
apa yg abah lakukan..itu yg aku terapkan...

namun aku masih tidak mampu...
menanggungnya sendiri...
kerana menjadi 'abah' di usia begini...
ayah kepada 7 org ank di usia begini?
suatu tekanan yg hebat..
suatu bebanan yg berat...
ketabahan itu satu azimat...
utk aku melangkah dan memerah keringat.…

kepercayaan....

original by cikjijah

besar maknanya bila mak mula percaya pada aku....
semalam..dia mbenarkan aku drive prado buat kali pertama tnpa mak duduk di dpn bersama..
instead..aku bw adik2 sengal aku g amik mak sitah...
peh..salu kalo bw mesti ase tension kalo mak ade seblah..
ye la..eh..eh,,hati2..eh eh...tepi sikit...eh eh..xmuat tu..
hm...ponin den...
tapi semalam...hihi..mungkin ini satu permulaan saja..
kerana dia terlalu penat ngn kedai mini kat umah n indon yg mai umah wat renovasi tu..
tu yg dia benarkan aku berbuat sedemikian...
hm...rindu ase kat abah kalo bw prado tu..
abah pun xsmpt nk tgk aku bw...
dulu dia ckp after mtrks amik lesen...
tp bertaun2 tggh...aku xkesah sgt..aku taw abah cane...
aku ingt kalo ade duit sket nk beli kete jugak...xbesh la bw kete org ni..
seyes..xde sape suke..aku prefer kenari..tp abg ckp susah..aku bw kete cm pelumbe f1..
pe kejadahnye die pi hbq lagu tu?tongoi...ihihi..ye ke?
papepon aku mmg nk beli..chaiyok.
one thing...
kemaren aku habaq kat bos aku aku akn berenti …

aku dan diriku..

original by cikjijah


aku xtahu nk mula di mana...
terlalu byk yg ingin aku katakan hari ini..
sedih,,marah..keciwa...semua nya ada ...
bersatu menjadi satu perkataan..
yang aku ciptakan sendiri..
'keamukan'...di dalam diri aku...
puting beliung yg melanda diriku..

di tempat kerja saja sakit..
di rumah menyakitkan...
bercinta pula..di sakiti...

hm..semuanya mulai sakit...
aku langsung tiada masa utk diriku sendiri..
belum sempat sakit dan luka hari ini sembuh...
esok psti ada luka yg baru...
semakin hari semakin bernanah rasa hati ini...

lantas..aku cuba memikirkan jalan yg pendek utk aku menghilangkan semua rasa sakit ini..
ya..aku sudah jumpa..wpun pada akhirnya ia juga menyakitkan...
menyakitkan diriku sendiri..
aku peduli apa..asal rasa sakit itu hilang..
biar rasa beban itu 'meringan'..

namun aku tahu akibatnya nanti..
itu..biar aku tanggung sendiri..
aku sudah tidak sabar utk lari dari kemaksiatan itu...
aku sudah tidak mampu mendengar mereka bergaduh lagi..
aku mahu lari..lari dari masal…

ke'amuk'an

Image
original by cikjijah

tragik..sgt tragik...
adik aku sentap............
azam adik ku yg ke 5..
sentap bila eah (adik 6) ckp sal royal(jenama arak)...
dia sentap trus ngamok2 tendang krusi 5 kali..smpai kusi tu dislocate...
mak diam..trus marah eah..suke lawan ckp ngn azam..
da kawan tu jerit si eah ni plak tmbh bara pi jerit balik..
tragik..tragik..
2 kawan azam diam jer xkate pe..
aku?haha..aku ilek jer..taw dah mud gila dia mai..
xbleh tmbh bara satg meletop..
then..pas marah pndi la dia nk masok bilik...
5min kendian dia kuar..still ckp sal royal bodoh tu..
aku ckp "eah bukan mengagung2kan royal tu"
azam diam..pastu dia ckp xsuka..
dah la abg cmtu dok ckp sal bnda tu..dia membebel..(bagi aku a...)
then..aku slow talk..bukan senang nk ngubah tabiat org...
sikit2 la..api xleh lawan ngn api..kene men ngn air..
baru jadi..sikit2 xpe..lame2 ok la tu..
dulu seyes beb..lagi trok...
siap mabok2 kacaw mak tdo..tgh2 mlm mintak duit..
nk g mana lagi,.biasa la..
kekadg mintak nk naik prado abah..(nk show of…

semalam....

original by cikjijah

semalam aku balik kerja....
aku suruh azam pangil abg balik.
ada brg yg aku nk bg kat dia...
so...5 min kemudian dia balik la...
dgn beg sandang ala2 penagih tu....
dia tnya kenape?
aku then trus bg dia 3 kotak rokok malboro fresh mint...
sama jugak dgn azam...3 kotak...
da dpt gaji ker?
eh blum...ari isnin kut...ntah la..
hihi
ala gaji ciput jer...nk kire pe...
nk mkn pun xcukup tu...haha...
bukan kedekut beb..seyes doe..
belanja rokok sudey...
lupe nk cite..
beg sandang dia tu sebenarnya kalo hidup mmg da byk dosa dia da....
ye la..ari2 bersubahat ngn tuan punya beg...
ari2 dok bawa arak dia ke sana sini...
sia kat beg tu...
adik aku plak siap bleh sandang beg tu kat bahu dia..lilut2..
yg si eah plak semalam p suruh si lilut ni buang je botol arak tu kat dlm tong sampah...
siap megomel lagi bukannya dpt pahala pun...
mak trus buat isyarat muke kat eah..
takut nti abg plak entam dia..mampus..haha..
tapi ada btol jugak kata si eah..
ye la...bukan dpt pahala pun..dah la camtu camni plak kan.

satu hal

original by cikjijah

aku xtaw nape aku sgthappy balik akhir rini wpun keje still melambak kat opis...
satu hal yg psti..
td aku kene pggl head dept aku,,..
nabes...tragik ase..ingt nk kene marah o ape..
rupe2nye..
dia pun susah nk kuarkan kate2 tadi...
mmg pd awlnya dia tahu kptsn utk mengambil aku dan yati bekerja ni satu risiko yg besar..
tp xpe..dia sggp tggg risiko jugak...
risiko tu la yg dia susah nk tahan td..
akhirnya terkantoi...
dia ckp kami dua dberi 2 option...
nk stay keje kene buka tdg atleast pakai skaf itam je..
or still pakai sila cari keje lain..
head dept aku ok..coz dia pun pakai tdg..
mgt ckp dorg da ptskan yg dia la d only one yg akn pki tdg kat hotel tu...
then aku tnya...
apa kan jadi if aku insist nk pakai jugak...
dia pun gtaw..xda option lain la..
kami tpksa cari keje lain jugak..
aku keliru wat sesaat..
tp aku gembira jugak...
kerana aku dpt gak cari keje yg xla balik lewat cmtu...
hihi...man pun soh aku cari keje yg lain b4 ni..
aku xtaw mgkin ini pun ada hikmah disebaliknya..
bek…

mereka....

original by cikjijah

satu persoalan terdetik dihati aku bila membaca blog rakanku..
dia berbicara ttg cinta..cinta yg terlarang..cinta batu belah..
dari cara dia mengarang aku boleh mengagak dia sgt sedeh kerana 'terpaksa' berpisah...
persoalan aku ialah...adakah org begitu mmg akan bertindak seperti itu apabila kecewa dgn satu perhubunga terlarang....?
satu hal telah terbit di kala perpisahan itu ialah..
apabila si dia mula bercakap ttg sesuatu yg buruk mengenai ahli keluarga rakanku...
sama..seprti aku juga..si dia mengutuk dan mhina..perihal kelurga..
dulu..masa bhgia si dia bahkan mengagung2kan mak...
bila terpaksa berpisah begitu si dia mula mengungkit ttg hal2 buruk mak...
beginikah yg dinamakan calon menantu?
beginikah lelaki yg ingin aku dampingi seumur hidup aku kelak...?
mujur..aku pilih jalan itu...
mujur aku meminta ehsan Tuhan di dalam hal ini..
akhirnya.. aku malah lebih tenang dgn apa jua keputusan yg aku ambil dulu...
nasihatku pada rakanku itu..
mmg masa bahagia semua manis..…

kesilapan yg lalu

Image
original by cikjijah

pernah tak korg mengalami tekanan perasaan n korg tyme tu xtaw nk gtaw kat sape2...
coz no one wud listen to..(itu anggapan korg la kn...)
the thing is...aku pernah ase..n aku nk kongsi sket rase tu...
awl sem 1 tyme aku blaja dulu..sume ok..kawan2...kisah cinta..family...sume la ok..
masok sem 2...permulaan sem agk orait..coz aku stay ngn membe kos gak...eventho bilik aku lom kene approve lgi..
tapi xpe..aku ok jer..aku stay ngn membe jer...then tak lame pastu bilk aku kene assigned,..
aku move out coz aku malas nk merempat2..u know xbesh asenye numpang bilik org ni kan..
bilik membe2 sekalian ni kat tgkat 2..aku plak dbuang jaoh ke tgkt 4...
aku kalo meeting new people ni no hal la..xde masalah sgt..dpt rumet cam ika (bukan nama sebenar) ni pun da kira orait,,even dia mude setaun tapi kita org mmg ok n kamceng la..
aku wat je hal aku dia wat hal dia..tu yg besh tu..ada gak ari aku cite2 sal diri aku n kisah cinta aku kat dia...
ari2 blalu cm biase..balik kelas je tdoq...td…

hukum alam

Image
original by cikjijah

sudah menjadi lumrah dunia...

setiap tawa disulam tangis..

sudah menjadi hukum alam...

tiap yg ketawa pasti menangis...

aku hilang arah sebentar...

melayan hati yg sdg gembira sendiri...

tersenyum spjg hari...

natijahnya hari ini..aku menangis...

sekali lagi menangis bukan kerana aku kalah atau aku marah...

tapi aku kecewa...

kecewa dgn sikap dan tindakan dia...

tidakkah sekali dia memikirkan ttg org lain...?

tanggungjwb nya terhadap org lain...

tidakkah dia sdar utk satu saat saja bhawa tindakan nya itu menyakit hati..

malah mgurus hati..

harus berapa kali perlu dberitahu?

setiap hari?

aku tahu dia sedartentang semua itu...

tapi dia menjadikannya alasan utk terus lari dan sesat ke jalan itu.,,

aku hairan...menagapa dia memilih utk sesat ke situ....

ke arah kesesatan yg nyata...

aku juga...pernah sesat...tapi aku mohon pada Tuhan agar aku dberi hidayah selalu...

utk aku kembali ke jalan yg lurus...

aku juga bdoa utknya...

aku tidak hanya mahu lurus seorg diri...

aku mahu bawa mereka bersam…

the meaning of life

Image
original by cikjijah


life?how cud i express my

life?best?superb?nah..ok..?borink?horrible?
how cud i have the authority to even choose it?
when all of dat were decided by GOD...
we started wif 0..
nothing...yup..we've plan but the result is unknown..
till it realy happen dat day...
i'll pray so i have a better tomorrow...
to be given full strength..so i can face the ugly day...
Alhamdulilah..my day is getting better n better..
tho i know there will be a bad tomorrow...
i keep my finger cross so dat it wont happen...
yet i believe it wud somehow...
the meaning of individual life for me is to search for the peace of tomorrow n afterlife..
everybody knew dat...
yet somehow not everybody is getting to dat direction...
me?im still searching for it..
never too late to regret later...
to have the GOD's blessing is the true meaning of life...
some people feel their life is absolutely happy but yet they didnt thanks to their God...
believin' dat all of their happiness come bcoz they work hard for d…

berita gembira untuk aku

Image
original by cikjijah

0000 mlm ini...nantikan kawan2...tepat 3 feb malam ini...
surprise buat anda dan satu berita gumbira buat aku...
si dia yg memutuskan begitu....
aku?ok ok jer..mmg ini yg ku mahu..
cuma waktunya tidak mengizinkan..
tp aku juga malu..memandangkan aku terlalu byk kontroversi haha...
ceh...cm artis lak..tp mereka tahu...kawan2 aku tahu...
bukan ini yg ku pinta...takdir menemukan aku dgn si dia...
bukan ini jua yg ku pinta...
kerana bukan aku mncari dia...atau sngaja mhancurkan masa depan aku bsama yg dulu...
bukan kerana aku bjumpa si dia lalu aku memutuskannya begitu...
tidak..tidak..jgn salah fhm kawan2..
aku juga tidak menyalahkan mak kerana sentiasa mahu aku jauh dari dia yg dulu...
tp aku tak mengerti kerana mak selau berkata walau apa pun org kata mak tetap pilih hazdi...
tp sekarang?mak menangis kerana kata2 nya sendiri..
dia bilang dia tidak mahu aku jauh lagi...
kerana aku sudah acapkali mengglkan nya sejak dari skolah mngh...
dia tidak mahu itu..
kerana aku saja harapan mak d…

marah...sikap atau takdir?

Image
original by cikjijah


marah...satu perasaan yg kita sendiri tahu mmg xbaik punyer...
marah kdg2 dtg apabila kita merasa tersgt sakit ati dgn sesuatu perkara..atau kita merasa keciwa dgn sesuatu perkara dan kita mlakukan sesuatu yg di anggap marah bg sstgh pihak...
marah dtg dlm bntk tindakn..kata2..gerak geri..mimik muka...dan mgkin bunyi dengusan...atau sbginya...
sesuatu yg menarik yg ingin aku kupas di sini ialah..adakah marah itu suatu takdir buat kita...atau ianya sesuatu yg hanya elektif utk khidupan kita...
jika kita lihat ye...sifat pmrh ni boleh kita ubah..sama spt nasib...boleh di ubah...tp siapa yg bisa berbuat spt itu?mgubah nasib atau sifat?ya...diri sendiri,..btol...

marah....satu rasa yg sering ada dlm benak hati kita...mahu atau tidak meluahkan nya secara fizikalnya...itu terpulang..ada yg hanya mnyimpan di dalm hati...tp kbyknnya diluahkan dlm pelbagai bntuk spt yg nyatakan di atas....


aku?yup...aku juga di kalngan manusia yg pemarah...tidak prnh bjaya mengawal rasa marahku s…

february....

Image
original by cikjijah

hampir sebulan dah sejak kejadian itu berlaku..ngam2 sebulan la kut...hm..memandangkan hari ni 1 feb...fikiran xtentu hala la ni...keje..nk rehat..bz..bcinte..kwn2..fb..blog..mcm2 nk dfikirkan...ntah nape rini se lain mcm je..pnt agaknye..smlm balik keje je ku tuka bju sume then fb jap blog jap then siap2 nk tdo..xdiner pun...satu hari aku xmandi smlm..turun keje x balik keje pun x mandi..haha...sejuk beb..plus aku dmm..hihihi...pgg air sket je mgigil dah..xbleh la kan...hihi..bukan alasan ni..seyes ..so aku mengambil inisiatif aku mandi td 30 min...bersihkan diri n sucikan diri..haha..ntah pape la..smlm pun balik lewat..asal sbtu je balik kol 7..pdhl aku pttnye balik kol 1 angpa taw x...asal sbtu je mlambak la keje aku..cite sal bulan february ni...aku sdg mnggu si dia mebli hp...hehe..hp 3g..ye la org tu jeles kalo de org 3g ngn aku..dia pun nk jugak..hihi..sggp bkerja keras utk mbeli hp...sian si dia...aku dah gtaw dah kalo xmampu xyah la dulu..byk lagi yg nk ke…