Posts

Showing posts from June, 2010

di coba..mencoba...dan ketercobaan...

Image
original by cikjijah

aku dicoba..
namun ku terus mencoba...
menjadi yg terbaik..
walau ku tahu..
aku bukan lah yg terbaik..
namun segala cobaan ini...
akan trus membuat aku kuat..
kuat dan tabah..
menempuh hidup yg sementara..
senyum saja biar girang..
biar segala kesedihan itu menyepi..
biar kesedihan itu pulang dan tidak kan kembali..
kembali menggangguku..
siang malamku..

ketercobaan ini...=(

perjalanan hidup...

original by cikjijah

teman.. dlm meniti jalan hidup ini.. kita sering kali jatuh.. sering jua kita bangkit... tp untuk apa jatuh dan bangkit ini? tahukah kita makna disebaliknya? pernahkah terlintas difikiran kita.. apakah yang sebenarnya berlaku? disengajakan atau tidak? lantas.. aku? aku pudar dlm rasa ini sebentar... namun aku cepat tersadar... dari dasar2 kemungkaran yang hampir mendekatiku.. mungkar dengan nikmat yg telah Allah berikan.. mungkar dalam kekufuran ini.. Ya Allah.. kau berilah aku peluang.. selagi hayatku terkandung nyawa.. ku mohon.. kau berikan perlindunganMu.. pada diri hambaMu ini.. dari bisikan dan godaan menghampiri maksiat dan dosa.. ku mohon... Kau tetapkanlah hatiku agar aku sentiasa berada di dalam lingkungan rahmatMu.. amiin ya rabb..

panggilan..

original by cikjijah
baru sebentar tadi didengarkan dgn berita yg menyayat hati.. perginya seorg lagi hamba Allah.. di usianya yg muda itu.. ku rasa kasihan.. karna dia belum smpat mengejar impinya.. baru berusia 14tahun tatkala dijemput Illahi.. ku dpt lihat betapa bengkaknya hati ibunya... melihat anknya pergi dulu sebelum dirinya.. dpt dilihat kesedihan itu di wajah sayu sang ibu.. ayahnya mungkin sedang menahan hiba di dalam hati... lebih banyak mendiamkan diri.. biar pun si anak yg cacat banyak memberi rasa di dlm hidup mereka.. namun perit jua bila sang anak pergi dulu.. walau perginya menamatkan derita hidupnya.. namun semasa hayatnya sang anak senantiasa tersenyum.. mengembirakan hati keluarganya... hati teman2 nya.. juga hati sanak saudaranya.. namun sang anak.. tak mahu dirinya dikasihani org.. karna dgn belajar utk tabah.. dia masih bisa tersenyum sehingga ke akhir nafasnya.. aku jadi haru juga hiba.. melihat sebujur mayat nan kurus... terbaring lesu.. terkenangkan di kala perginya abah 3 tahun yg d…

malam ini...

original by cikjijah
baru tadi kau g beranda bilik ku ni... konon2 nk sedut udara segar la kat luar... amik feel nk muhasabah diri... pke ttg dose2 hari ni... dose2 kemaren...
tapi mata aku tiba2 tengok bintang kat langit.. walaupun pada awalnya aku gagal mencari cermin mataku... aku tetap dpt lihat yg bintang pda mlm ini sangat jelita... aku lihat pada bintang yg terang..(mmg yg tu je pon yg nmpk) aku mahu menggapainya.. dan terus menyimpan ia ke dalam saku ku... ah...malangnya... seluarku tiada saku,..nk simpan celah mana? tak pa.lepaskan balik...
ow..tetiba terlihat bulan yg separuh bulat..nk kata sabit tak jugak.. hm..kalo bulan sabit mengandung..ha..cmtu la upa bulan mlm ni... cantek bulan mlm ni...terang dari biasa... ada org buat pesta kut kat bulan... lip lap lip lap je bulan tu...
ari cm nk ujan... tapi tak jugak...xde ase sejuk2... biase je..suam suam kuku kaki.. dari kesunyian mlm tu.. aku dgr bunyi kereta n moto lalu lalang.. kacau tol la...baru nk layan perasaan memalam ni... tp..tu xpe g...sambil…