keberangkalian...

original by cikjijah

hati....
kenapa kau sedih hari ini?
knapa kau menangis skali lagi...?
adakah kau terluka lagi?

maafkan aku hati..
kerana ku dikau sengsara...
kerna aku kau menderita..
kerna aku xmampu menahannya sendiri...

hati..
aku rindu..
terlalu rindu akan si dia..
arwah abahku yg ku sygi..
abahku yg tiada pengganti..
abahku lah hero sejati..
yg takkan mati dari hatiku ini...

hati...
biarkan saja kerinduan ini..
jgn kau halang ia..
jgn kau lukai ia..
aku rasa lega bila ku rndu padanya...
aku rasa hidup bila ku merasa adanya dia..
wlaupun hanya dlm hati..
walupun hnya ilusi...
hati...
salahkah aku menangis kerana ini?
salahkah aku merindui org yg telah pergi?
ku bukan meratapi..
ku sekadar merinduinya...
karna dia insan yg ku puja...
karna dia insan yg yg istimewa...
di mata kami sekeluarga..

hati...
aku jadi lebih sayu bila melihat ibuku..
telah hilang senyuman itu dati bibirnya..
telah hilang sinar itu dari wajahnya...
walau ia telah lama berlalu..
namun masih seakan semalam baru berlaku...

hati...
aku hnya ingin membuat ibu bhgia...
walau bhgiaku menjadi gadaiannya...
asalkan hidup ini di dalam keredhaanNya..
asalkan ibu bisa ketawa dan bhgia selamanya...

hati...
jiwa ku sakit bila mengenang yg lalu..
gelak tawa abahku yg pernah kedengaran di telingaku..
gurau senda yg mlucukan hatiku..
marah dan nasihat dari abahku...
semuanya aku sangat rindu...

hati...
kiranya aku yg pergi dulu...
kiranya umurku tidak di panjangkan Illahi..
bagaimana aku harus membalas jasa ibuku?
bagaimana aku dpt membahagiakan dirinya?
sedangkan sekarang aku blum dpt mencapainya...
sedangkan sekarang aku melukainya..
dlm sedar dan dlm jaga..

hati...
pada siapa harusku tinggalkan wasiat ini...
wasiat untuk membahagiakan ibuku..
wasiat untuk membalas jasa ibu...
pada siapa hati?
aku tak percayakan siapa2..
aku tak mahu beri pada siapa2...
kerna mereka hnya tahu berfoya2..
kerna mereka hnya tahu untuk hidup di dunia..
melupakan akhirat yg abadi..
melupakan janji Tuhan untuk mereka yg beriman...
melupakan nikmat syurga yg kekal..
melupakn azab neraka yg tidak dapat di bayangkan pedihnya..
aku takut hati..
kalu nanti aku xmampu menjadi ank yg solehah...
kalu nanti aku xbisa melihat ibu di syurga..
kalu nanti mereka melihat aku tersiksa di neraka..

aku takut hati..............=(


Comments

sara lee said…
yan...yan...yan... jangan sodeh sodeh ehhh... tapi apasal blog cakap melayu utara kekadang?
Unknown said…
hihi..dats bcoz yan blaja kat utara b4 ni..dh tebniasa lak ckp utara..hihi..awat?xbley nk fhm ka?xpa..after dis i juz use simple malay n english jer..k

Popular posts from this blog

berita gembira untuk aku

satu permulaan

satu hal