mak ku bukan mak mu...


original by cikjijah

hari ni mak menangis di hadapanku..
bukan kerana rindunya pada abah...
tak perlulah diluahkan disini sebabnya..
masalh biasa yg semua keluarga juga hadapi..
aku hnya mampu menenangkan hatinya..
dengan nasihat yg sekadar penyembuh duka disaat itu..

baru pun selesai satu masalah..
dtg pula masalah lain..
tak henti2 masalah menimpa mak..
mengharapkan pagar, pagar tak boleh harap..
apa lagi aku?
aku xmampu dan xbisa meringankan bebanan mak..
aku hanya mampu bserah saja nasib kami..
rumah besar ini..
kosong bagi aku..

tiada riuhnya lagi..
tiada tawanya lagi..
hanya tangis teman malamku...
karna itu aku lebih rela merantau..
kerna aku sendiri pedih melihat tangis ibuku..
karna aku sendiri sakit melihat darah dggku seperti itu..
seperti dia..
dia yg ku pernah anggap penyelamat di masa depanku..
namun..
itu dulu..
hari ini..
anggapan ku berubah sama sekali..
setiap kali aku memandangnya..
aku jadi hiba..
aku jadi marah..
aku jadi kecewa..
malah bertambah2 kekecewaan yg ku rasa ini..
aku tak tahu..
aku tak mahu tahu lagi mengenai dirinya..
karna aku sudah letih..
letih dengan alasan yg sering kali keluar dari mulutnya..
aku letih..aku lesu..
yg penting...
aku hanya mendoakan yg terbaik buat ibuku..
aminn ya rabb...

Comments

Popular posts from this blog

berita gembira untuk aku

satu permulaan

satu hal