bila nasi sudah menjadi bubur.

by RihanNa (bukan Nama Sebenar)

seperti yg dijanjikan,
sinetron sambungan tetap ada,
tapi tak tahu sama ada tindakan kami tu bakal membuatkan A insaf atau tidak.
apa yg kami harapkan cuma dia berubah dan menyayangi keluarganya seperti kami menyayangi dia..
kami juga berharap perkongsian cerita ini menjadi iktibar buat kalian sebagai pembaca.

selepas menerima panngilan talifon dari M tempoh hari,
saya sebenarnya telah memohon cuti seminggu memandangkan kerja2 di office tidaklah begitu banyak.
selepas menghadiri dinner syarikat pada 24hb, keesokan paginya saya pulang ke bintulu,
saya berharap dengan pulangnya saya ke rumah,
sedikit sebanyak mengurangkan beban pemikiran mak.
yes, dia memang kurang,
tapi saya pulak yg terlebih banyak.
dah bila saya balik, ada la extra kereta yg nak digunakan,
saya tanya, kenapa kereta kancil and satria tak dguna,
mak cakap, bateri kererta A dh jual..
bertambah mengejutkan lagi bila mereka beritahu saya, 50% dari hiasan tembaga rumah kami dah 'terjual',
duit hasil jualan?tak tahu ke mana..
hampa denga berita2 yg telah didengari, saya biarkan saja kereta saya digunakan oleh mak untuk berjual setiap pagi.
masalahnya, kereta tu diguna sampai ke petang,
jadi tak dapatlah saya nk menguruskan hal si A.
nk dijadikan cerita, saya luahkan kepada mak,
macam mana saya nk pegi menguruskan semua hal kalau kamu pakai kereta?
nk menguruskan tu memnag tak lame, masalahnye kereta yg takda.
plus, A takde pulak buat hal yang membolehkan kami menghantar dia ke lokap.
Tuhan itu MAha Adil. DIA kenankan doa kami.
hari jumaat lepas, dia dtg gila.
tiba2 menyelongkar stor bawah tangga mencari tombak pusaka keluarga kami.
macam orang gila. membebel 'dia cabar A, dia ingat A main2, ingat A takut, mana dia..biar A bunuh dia.'
adaka bininya pulak nak dibunuhnya?
N rilek je. jawab kat mak, 'biar dia mak, saya dah kol polis, biar polis yg handle dia'..
lalu saya tanya pada N, macam mana hal ni boleh terjadi. apa puncanya,,
N jawab, dia cuba ajar A, jangan minum, jangan mengalok lagi di tempat dia bekerja..lepas tu A pulak tuduh dia ada laki-laki lain. bila 3 kali A ulang benda yg sama, N lajakkan saje, ye. memang saya ada laki lain, semua laki kat situ bf saya.. apa lagi si A, terus mengamuk  macam orang gila.
nk dipendekkan cerita, ank mereka yang berusia 1 tahun lebeh tu masih tidur di tingkat atas,
selepas mendengar kata N mengenai polis tadi, A naik atas.
saya minta mak untuk ambil anak mereka turun takut nanti dia akan ugut untuk apa2kan budak tu bila polis sampai.
jadi mak naik, tapi bila saya naik, mak duduk sebelah budak tu,
sambil tgk muka A. saya minta adik saya bawa budak tu turun,
tapi A mengugut akan cucuk perut anaknya sendiri kalau kami bawa budak tu turun.
berulangkali dia dia mengugut sambil menghisap rokok dalam bilik berair-con tu.
saya lenting ke muka dia 'ish.bising lah A ni'
dia diam sebentar, kemudia dia mula lagi..ulang-ulang kali mengugut.. 'setapak kamu bawa nia keluar dari bilik ni, A bunuh dia..jangan main2..'
sekali lagi saya melenting 'takda orang takut dengan ugutan A tu la..'
lalu saya turun dan menggerakkan 2 orang adik lelaki saya.. Z & A5.
bila Z naik. dia terus mencekik A. 'kau nak bunuh anak ko sendiri?darah daging kau sendiri?kau bunuh aku dulu, langkah mayat aku dulu..'
saya cuma berdiri di pintu, takut kalau2 A nak keluar dari bilik. Mak cepat2 tangkap nia dan bawa dia turun. mak juga bawa gunting yang dia cuba guna untuk mengugut, sebelum saya naik.tapi dia letak semula bila mak kata takkan bawa nia keluar dari bilik.
Z betul2 panas. berulangkali dia katakami dah bersabar selama 5 tahun, percaya dalam 5 tahun ni yang A kan berubah.
apa2 pun A minta, dari nk pergi kencing, makan, semua Z tepis. satu peluang pun dia tak beri pada A lagi. 
sehinggakan dia betul2 kencing di bilik tu. saya dan A5 tengok saja.
saya cuma mahu memastikan Z tak buat benda2 bodoh. saya cakap polis dah otw.
Z cuba mengikat A dengan selimut (cuma itu yang dia nampak dalan bilik tu) 
saya pula cuba mencari kalau2 ada tali pingganag atau tali.
lalu saya minta adik saya L dan E untuk carikan tali untuk mengikat tanga A.
Z pegang rapat kedua2 tanga A di belakang,
sesekali ida cuba meronta2 untuk melepaskan diri,
kudrat Z betul2 tinggi, tak juga berjaya A untuk bolos.
tak lama lepas tu pegawai polis pun tiba.
dan A dibawa ke balai untuk di tahan dan siasatan lanjut.
hari ni mungkin hari ke 5. belum ada berita dari Balai Polis.
kami sekadar menunggu saja..
saya benar2 berharap, ini adalan pengajaran untuk A dan juga sesiapa yg ketagihan dadah dan arak..
kami nekad begini, kerana dia semakin hari semakin melampaui batas, sudah 7 tahun dia begitu. dari abah masih ada sehingga Abah telah tiada.
malam itu saja dia melempar baju basah ke muka mak saya...
kami mensyaki dia mungkin ketagihan batu. mak minta pegawai polis untuk cek air kencing dia,
mana tahu dia mungkin kembali menagih bahan itu.
berapa lama dia akan dipenjarakan?itu kami tak tahu.
saya sebenarnya tak kesah. Z pun tak mahu ambil kesah. katanya seumur hidup lagi bagus, dari menyusahkan orang saja sepanjang hidupnya..kan?betul jugak.
tapi dia ada keluarga, anak dan bini juga..
jadi itu terserah kepada mahkamah itu menentukan hukuman ke atasnya..
biar dia dihukum sekarang agar dia insaf. jangan dia seksa keluarganya sampai mereka tak tahan dan melarikan diri..itulah yg kami tak mahu.kesian kat N.saya tahua dan faham perasaannya.

entri berhenti disini dahulu.


Comments

Anonymous said…
Feel So Sad that you & Family Go thru all of this.I have the same problem with you.But Life Must Go On.There`s no problem that can`t solve.Moga2 dipermudahkan segalanya.
Unknown said…
Anonymous:dari semua dugaan pasti ada penyelesaian. jangan pernah mengalah dan rasa kasihan dengan org macam ni. kalau anak saya, memang dah lama saya hantar. tapi sbb bukan..=) jadi bersabarlah ya..kalu kudrat dah abis di pakai, masih juga org tu tak insaf2..hantar saja.. kita bukan benci dia sbb kita buat camtu. tapi sbb kita sayang dia..ingat tu saja..ok..
Adi Herman said…
Semoga keluarga kitak tabaj dlm menghadapi dugaan mcm tok sis...bykkan berdoa agar keadaan akan kembali normal...Allah sentiasa mendengar akan keluhan hati kita...insyaAllah akan diperkenankan doa kita ya
Unknown said…
yg sedehnya bro, hukuman dberik ke atas nya sik setimpal . ingt nya akn d engkah lmk sikit. tp cuma beberapa bulan, ya melalui berita terkini yg kmk dgr. xtauk la..harap2 dlm masa singkat gya nya dpt berubah..

Popular posts from this blog

berita gembira untuk aku

satu permulaan

satu hal