marah...sikap atau takdir?


original by cikjijah


marah...satu perasaan yg kita sendiri tahu mmg xbaik punyer...
marah kdg2 dtg apabila kita merasa tersgt sakit ati dgn sesuatu perkara..atau kita merasa keciwa dgn sesuatu perkara dan kita mlakukan sesuatu yg di anggap marah bg sstgh pihak...
marah dtg dlm bntk tindakn..kata2..gerak geri..mimik muka...dan mgkin bunyi dengusan...atau sbginya...
sesuatu yg menarik yg ingin aku kupas di sini ialah..adakah marah itu suatu takdir buat kita...atau ianya sesuatu yg hanya elektif utk khidupan kita...
jika kita lihat ye...sifat pmrh ni boleh kita ubah..sama spt nasib...boleh di ubah...tp siapa yg bisa berbuat spt itu?mgubah nasib atau sifat?ya...diri sendiri,..btol...

marah....satu rasa yg sering ada dlm benak hati kita...mahu atau tidak meluahkan nya secara fizikalnya...itu terpulang..ada yg hanya mnyimpan di dalm hati...tp kbyknnya diluahkan dlm pelbagai bntuk spt yg nyatakan di atas....


aku?yup...aku juga di kalngan manusia yg pemarah...tidak prnh bjaya mengawal rasa marahku shingga ke hari ni...aku marah atau memarahi individu hnya utk mdpt respect..itu saja...
terlalu baik salah terlalu jahat juga salah...
aku sndiri tidak mengerti...

aku marah bukan kerana aku benci atau aku tidak suka..tapi aku muak...muak kerana aku merasa puas dgn semua yg sudah ku alami...
aku muak mjadi iinsan yg baik..dan aku muak apabila kepala ku di pijak...dulu aku juga spt kamu..insan biasa,,,happy go lucky..tp kita semakin mbsr dan kita dcoba olehNya dlm pelbagai bntuk cobaan dan dugaan..terpulang..bgimana cara kita meghadapi dan mengatasi semua dugaan itu...


aku?aku kalah...dan mbiarkan marah menguasai diri aku selama ini...maka aku mgkategorikan diri aku seorg yg pmrh..aku marah bila aku tidak dpt kerja dulu....aku marah bila mak cuba mghlg cinta ku.aku marah..bila Tuhan mengambil nyawa abah terdahulu...aku marah bila adikku mengggangu brg2ku tnpa pngetahuanku..aku marah..segala2nya aku marah...aku marah bila mereka bising ketika mlihat tv..aku marah bila org mprbodohkan aku hnya kerana wang..aku marah bila aku hnya dijadikan boneka utk tatapan org...aku marah bila cinta yg aku beri tuba yg engkau berikan...

Tapi Tuhan itu adil...adil dan saksama..aku percaya itu...aku percaya kerana semua yg dtg akn kembali kpdNya...dulu aku lalai....aku leka...bila Tuhan ambil nyawa abah...aku jd marah...aku marah shgga aku mengabaikan laranganNya...aku marah bila pcintaan yg aku alami sblm ini semuanya karut dan pura2 belaka...aku marah..aku marah shgga aku merosakkan diri aku..
aku sakit...tp aku semakin mnyakitkan diri aku dgn tindakan2 yg lalu...
tapi kini aku sedar...mengapa Tuhan menguji aku begitu...kerana aku sbnrbya jauh dan mjauhkan diri dariNya...Dia hnya mahu aku kembali ke jalan itu..

bersama hazdi juga begitu...manis ada..tp pahitnya lebih...kerana aku tidak mdgr kata mak..hati aku tidak tenang...aku mencari di mana kurgnya...aku solat..aku juga bca Quran..tp dimana silapnya...?mengapa percintaan ini bukan yg sempurna utk ku?mengapa aku marah kpd mak kerana mak mahu aku jauh dari hazdi?mengapa mak selalu mahu aku dan hazdi berpisah?
mengapa aku mahu lari dari rumah meninggalkan mereka dan masalh mereka..hnya utk kebahagian aku?sekarang baru aku sedar...bila aku mdktkan diri kpdNya..meminta secubit ptlgn...Dia anugerahkan aku seribu jawapan...aku sedar kini..

bhawa Tuhan itu Maha adil..adil seadil2nya...marah ku yg ku ada selami ini kian pulih...bukan kerana ianya takdir buat aku...kerana aku mbiarkan diri aku dikuasai perasaan negatif itu..dan ia memakan diri ku sndiri shgga ke hari ni..aku sedar..kmrhn aku itu tidak akn ada hujungnya..aku sedar bila marah ku itu mgkin kerana aku tidak puas hati dgn kptsnNya..tapi aku juga sedar,,aku insan yg kecil lagi hina...layakkah aku meminta2 kpd Tuhan sedgkan aku mnjauhkan diri dariNya?yg Maha Adil itu hnya yg di Atas...

sombong hanya memakan diri...rendahkan lah diri kita,,kerana kita hnya khalifah...di teratak bumi..yg hnya 1% drpd ciptaanNya...

sudah tidak ada gunanya bg ku marah2 lagi...kerana yg layak marah itu hnya yg Esa...kerna perasaan marah itu adlh cubaan dariNya...kita lemah, kita jtuh dan kalah..tapi kiranya kita kuat dan bertahan, satu bonus buat kita...tp kekuatan itu hnya akn kita dpt bila kita berdoa kpdNya..berdoa agar kita sentiasa di jauhi dari bisikan dan godaan syaitan..dan berdoa agar kita diberi kekuatan utk mnempuh hari ini..hari esok..dan hari seterusnya...

jadi kawan2...jga perasaan dan jaga hati kita... agar kita jadi insan yg kuat...spya kita tidak terpngaruh dgn sikap2 dan sifat2 yg tidak baik...pmarah itu satu sifat yg tidak baik..jd renung2kan dan selamat selalu... tips buat anda..sekiranya anda marah..bawalah dgr mp3 surah2 atau..lebih sng baca alQuran..amik wudhu..paling tidak pun...bawalah tidur..fikirkan sesuatu yg baik...imbas kembali apa msalhnya...pikirkan cra penyelesainnya..ya..yup..dats it..be mature..dun take action from the heart..

Comments

Unknown said…
yan,aku sokong ko 100%...
aku paham abt apa yg jadi sumenye utk kita dekatkan diri kt Dia dan mntk pertolongan dr Dia...
and alhamdulillah,i'm stronger dan sgt3 la redha dan bersyukur dgn apa yg jadi antara aku dgn mawi...
thanks to u too sbb tlg aku dlm bab2 yg aku kurang tahu aka jahil,hehe...
Cik Lizi said…
insaf...
terkedu...
terkelu...
buat ak b'pk seminit...
aah...
btul sgtkan...;)
Unknown said…
huhu...thanks kengkawan...aku tulis tu pun sal aku tgh marah,...tp bace je aq,...kompom ati jd teng n ok balik...xplu nk ngs ntah pape hale tu...hihi...(di tujukan utk diri sendiri juga)...

Popular posts from this blog

satu permulaan

berita gembira untuk aku

Holiday lah sangat